Page 205 - NYXmag_SAYI_005
P. 205
Nuh’un Gemisi
Klasik müziğe genellikle Vivaldi’nin Dört Mevsim’i kodlara nasıl karşılık geldiği bizim beğenimizin,
ile başlanır ☺ Barok çağın en büyük bestecilerinden hissiyatımızın tezahürüdür… Rivayete göre,
Antonio Vivaldi’nin, toplam 12 bölümden oluşan ve Beethoven bir keresinde, kendisinin çaldığı bir
3’er bölümlük dört mevsimi niteleyen konçertosu, piyano eserini dinleyen bir kadının ‘üstat, eserinizi
sağlam melodik yapısı ve dinleyenlere hissettirdiği dinledim, evet beğendim, ama anlamadım’ demesi
kuş cıvıltısından yağmura, fırtınadan yaz sıcağına üzerine ‘anlamaya çalışmayın’ diyerek aynı eseri bir
kadar pek çok duygu sayesinde, belki de en çok kez daha çalar ve ‘şimdi müziği hissettiniz mi’ diye
dinlenen klasik müzik eserlerinden biri oldu. ‘Kızıl sorar. Kadının ‘evet, kesinlikle’ demesi üzerine de
Papaz’ın bu eseri, aynı zamanda konçerto formunun ‘işte benim istediğim de bu’ der.
da ilk ve en sağlam örneklerinden biridir.
Vivaldi, Mozart ve Beethoven’ın popüler
Bundan sonra genellikle Mozart ve Beethoven’ın eserlerinden keyif alıp daha da derine inmek
en popüler eserlerine geçilir… Mozart’ın Rondo isteyenlerin önünde çok daha büyük bir kapı açılır…
Allaturca’sı, Küçük Bir Gece Müziği, 40. Senfonisinin İşte bu kapının arkası bir cennet bahçesi gibidir.
girişi, 21. Piyano konçertosu veya Beethoven’ın Başlarda, çoğunlukla daha görkemli orkestra
o meşhur 5. ve 9. senfonileri, Ayışığı Sonatı gibi eserlerine duyulan ilgi, yavaş yavaş Oda Müziği
ölümsüz eserlerinin, klasik müzikle pek de haşır neşir eserlerine de kayar. Bale müzikleri, opera uvertürleri
olmayanların bile hafızalarında yeri vardır. ve aryalar da devreye girer… Bu döneme ise artık,
Ustalık Dönemi diyoruz Klasik müziğin iyice
Baroktan klasik döneme, klasik dönemden de hissedilmeye başlandığı, tek tek enstrümanların
romantik döneme geçtikçe (yukarıdaki örnekler partisyonlarının takip edilebildiği, besteciler ve
üzerinden gidecek olursam, zaman sırasıyla Vivaldi – dönemleri, akımları hakkında fikir yürütülebilen, en
Mozart – Beethoven), enstrümanların çeşitlenmesi, keyifli dönemdir bu…
orkestranın büyümesi ve dönemlerinin ruhuna uygun
olarak müzikal ifade biçimlerinin genişlemesi, bu Barok öncesinden Boccherini, Pachelbel,
bestecilerin eserlerinde kendini fazlasıyla belli eder. Monteverdi… Barok dönemden Vivaldi, Haendel
ve en büyük besteci Bach… Klasik dönemden
Müziği sadece ‘hoşça zaman geçirme’, ‘dinlendirme’ Haydn, Mozart ve Beethoven’ın ilk dönem eserleri…
amaçlarıyla değil de bir sanat formu olarak görüp Romantik dönemden Beethoven, Schubert (oda
‘anlamaya / hissetmeye çalışan’ kulaklar için klasik müziğinin bir numarası), Chopin, Çaykovski, Brahms,
müzik aslında o kadar çok zenginliği içinde barındırır Dvorak… Opera bestecilerinden Verdi ve Rossini…
ki… Aşkı, neşeyi, doğa sevgisini, yalnızlığı, Tanrı Daha yakın zamandan Debussy, Ravel, Rachmaninof
inancını, ölümü, matemi, savaşı, kahramanlığı… ve Shostakovich… ve daha niceleri. Klasik müzikle
Aslında tüm sanatçılar belki de anlaşılmayı değil de henüz daha haşır neşir olamayanlar, en azından
‘hissedilmeyi’ isterler. Sanatın da zaten işlevi ‘neyi’ Youtube’da ‘Best of’ diye taradıklarında çok keyifli,
anlattığından ziyade ‘nasıl’ anlattığı değil midir? çok renkli, kocaman bir dünyanın onları beklediğini
İşte bu anlatım biçimlerinin teknikleri sanatçıları bilsinler…
ilgilendirse bile, bu ifadelerin ruhumuzdaki duygusal
NYX
205