Page 227 - NYXmag_SAYI_003
P. 227
Sanatın Gözü
OSHUN
Adını Selma Gürbüz’ün Afrika gezileri sırasında kurguladığı anlatılarında kendine ait dünyalar
ziyaret ettiği, Nijerya’da bulunan bir nehirden yaratan Gürbüz, İroko ağacından elde edilen ahşap
alan eser, aynı zamanda yerel halkın inancı malzemenin el ile şekillendirilmesiyle tasarlanan
doğrultusunda nehir tanrıçası olarak kabul gören 518 adet meme figürünün bir arada kullanıldığı bu
‘’Oshun’’a bir gönderme niteliğindedir. eserde, Oshun adlı tanrıçanın simgelediği güzellik,
bolluk ve bereket olgusuna vurgu yapar. Sanatçının
Yoruba inancı ve bölge mitolojisine göre saflık, tercih ettiği dört farklı rengin tonlarına boyanmasının
doğurganlık ve bereketi temsil eden Oshun, insanlığın ardından, hazırlanan kalıba yerleştirilerek küre bir
ihtiyaçlarını karşıladığına inanılması nedeniyle, en heykel formuna getirilen Oshun, tüm ihtişamıyla
güçlü tanrıçalardan biri olarak kabul edilir. Esinlendiği sanatseverleri karşılar.
mitolojik hikayeler ve sembolik yaklaşımıyla
YUVA
Selma Gürbüz’ün eserlerinde sıklıkla
karşılaştığımız ‘’Doğa Ana’’ olgusu, bu
yapıtta da hem doğanın canlılara hem de
kadının hayvanlara annelik etmesiyle kendini
gösteriyor. Yuva adlı resimde, sırtında büyümüş
maymun bebeklerini taşıyan bir Masai kadını,
karınca yuvasının önünde ve yaşamın sembolü
güneş ışıklarının altında bize pırıl pırıl bir
gülümsemeyle bakar. Afrika seyahatleri sırasında
gördüğü karınca sürülerinin büyüklükleri ve
sayılarının çokluğundan oldukça etkilenen sanatçı,
yarattığı kompozisyonu en ince detayıyla tasvir
ettiği karınca sürüleri ile sarmalar. Resimdeki
kadın figürünün elbisesi ve saçları, maymun
yavrularının gerçekçi betimlemeleri ve tüm
parlaklığıyla kendisini ilk bakışta fark ettiren
güneş imgesi ile Yuva, Afrika’daki gündelik hayata
renkli bir pencere açar.
NYX
227