Page 226 - NYXmag_SAYI_003
P. 226

Soldan Sağa: Masai Kadın, Topuzlu Kadın, Dört Bakışlı Kadın, Sakallı Kadın, İnci Ağlayan Kadın, Kurdeleli Kız


                                                                İşte ''Dünya Diye Bir Yer''
                                                                sergisindeki beni iyi hissettiren
            Kültürlerarası sentez                               eserler ve hikayeleri:


                                                                Selma Gürbüz, yarattığı kadın imgelerinin belirsiz
            Bugünün çizgilerinde hayat bulan geçmişin,          bir zaman dilimine ait olduğunu vurguluyor. Doğaya
            medeniyetlerin, kültürlerarası sentez arayışının    karşı özel bir ilgi, özlem ve sevgisi olan bu kadınların
            kapsamlı bir sergisi olarak nitelendirebilecek      özgürlüğe olan inançları onların vazgeçilmezleridir.
            “Dünya Diye Bir Yer”de, Selma Gürbüz’ün yıllar      Her bir kadın figürünün ayrı bir hikayenin kahramanı
            içinde gittikçe rafine hale gelen sanat üretiminden   olduğunu savunan sanatçı, ‘’Maskeler’’ serisinde de
            süzülerek vücut bulan görsel bir anlatı gözler      aynı dünyada farklı oyunlar oynayan, hayaller kuran,
            önüne seriliyor. Gürbüz’ün çalışmaları yaşadığımız   ya da farklı gerçekliklerle yüzleşen kadınlara bu sefer
            dünyanın gerçekliğinden uzak gibi görünse de, aslında   yeni bir malzeme üzerinden hayat verir.
            sanatseverlere hayatı, zamanın geçişini ve insanların
            bu döngüdeki hallerini anlatıyor.                   Afrika seyahati süresince karşılaştığı kadınlarla,
                                                                resimlerinde tasvir ettiği kadınlar arasında bir bağ
            Her eserinde farklı hikâyeler anlatan sanatçı, kolektif   olduğunu hisseden Gürbüz, gördüğü kadınların yüz
            hafızamızdaki rüyaları, korkuları, iç yolculukları, ölüm   ifadeleri ve yapılarından çok etkilenir.
            ve yaşam temalarını eserlerinde sanatseverlerle
            paylaşıyor. Onlarla yüzleşmemizi ve başa çıkmamızı   Sanatçı özellikle Afrikalı kadınların değişik tarzlarda
            istiyor. Gürbüz, İran, Hint, Türk minyatürü, uzakdoğu   topladıkları ve ördükleri saçlara hayran kalır.
            sanatı ile ilişki kurarken, Batı resminin ögelerine de   Çocukluğundan itibaren ilgisini çeken saçları birer
            aşinadır ve eserlerinde kullanıyor. Sanatçının izleyiciyi   sanat objesi olarak eserlerinde değerlendirmeyi
            davet ettiği dünyasında, insan ve hayvan figürleri   Tanzanya gezisi sırasında planlayan Gürbüz,
            birbirinden ayrılmaz birliktelik içinde tasvir ediliyor.   farklı yerlerden topladığı gerçek ve yapay saçları
            Selma Gürbüz’ün Afrika seyahati sonrasında yaptığı   İstanbul’daki atölyesinde çeşitli tarzlarda bir araya
            resimler, bu kıtanın cömert, sıcak, bazen de tehditkâr   getirir. Sanatçı hazırladığı saçları, Afrika halkı için hem
            doğasında insan ve hayvanların birbirleriyle kesişen   günlük ve dini hayatta, hem de sanat alanında önemli
            hayatlarını görselleştiriyor.                       bir yere sahip olan maske formu ile birlikte kullanır.
                                                                Son olarak hazırladığı saç ve kirpikler ile maskelerine
                                                                ifade kazandırır.



                                                            NYX
                                                           226
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231