Page 325 - NYXmag_SAYI_015
P. 325
Röportaj
yapma’ derler. Aslında keşke bütün insanlık oyunculuk var, başka bir çalışma biçimi var. Ama bir oyuncu ya
eğitimi alabilse ve oyuncuya düşünen insan dedik da bir yönetmen kendisini hep sahnede hisseder.
ya, gerçekten olması gereken bir oyuncunun rolünü Düşünceleri ve keyif alma ya da haz alma hali yaptığı
yorumlarken hayata bakışını elde ettiği kıvama bütün işin ve düşündüğü hassasiyetin, özelliklerin izleyiciye
insanlık gelebilse. Herkes o zaman kendinin farkında yani deneyimciye doğru yansımasıyla yerini bulup
olur, o da yaşama sanatı olur. bulmadığını ölçmeye çalışıyor. Eğer doğru yansımışsa
işte o zaman belki en son nokta keyif olabilir. O
zamana kadar keyif yoktur. O zamana kadar olan
Karakter hazırlığı süreciniz nasıl işliyor? bayağı bir doğum sancısıdır. Doğum örneğinden
Bir rolü canlandırmaya hazırlanırken gidersek, bu bir süreç. Doğumdan önceki süreç ve
izlediğiniz yöntemler nelerdir? doğum süreci ile çocuğun dünyaya gelmesi. Burada
doğumu ürün olarak düşünün. Doğan çocuk, o ürünün
Dünyayı, kendi ülkemi, insanımı incelemek. Aristo’nun izleyici ile buluşması gibi. İşte haz o anda başlıyor.
Politika diye bir kitabı var. Milattan 700 yıl önce Doğum öncesi süreç bayağı yoğun bir çalışmayla
yazılmış. Aristo bu kitapta, sanatı, yapılan işin geçiyor. Bu yoğunluk, şikayet edilecek bir çalışma değil
kalitesini ölçme değeri olarak tayin ediyor. Ve bu tabii ki. Çünkü insanı geliştiren o çalışmayı eğer siz
değeri de ölçmenin 3 tane mihenk taşı var, iyi, güzel ve layıkıyla yapıyorsanız, her çalışmadan bir gelişme elde
doğru. Tabii bu iyi güzel ve doğrunun karşıtları da var. ederek çıkıyorsunuz.
Kötü, çirkin ve yanlış. Bu karşılaştırmayı sorgulayarak
yapılan işin kalitesini ölçmek söz konusudur diyor.
Böylece o işin sanat olup olmadığını tespit edebilirsiniz
diyor. Bir oyuncu eğer rolünü çalışırken izleyiciyle
kuracağı irtibatta, o rolün kişiliğindeki davranış
biçimlerini, karakter özelliklerini, anksiyetesini, kaygı
bozukluğunu yansıtacaksa, ya da bunların olumlu
yanlarını, bunlarla baş eden olumlu bir kişilik olduğunu
yansıtabilmek istiyorsa bunun için bir araştırma
yapması lazım. O karakteri yazar niye yaratmış, o bir
robot mu, yoksa bir insan mı? Eğer o bir insansa ve
yaşantımızdaki bütün olaylardan etkileniyorsa, oyuncu
onu o şekilde araştırmalı, incelemeli ve yorumladıktan
sonra sahneye koymalı, oynamalı. İzleyici de o
yorumla irtibat kurduğu zaman izleyici olmaktan çıkar
deneyimci olur ve oyuncunun anlatmak istediğini yani
rol oynayarak anlatmak istediğini kendi kafasında
muhakeme etmeye başlar. Ben bunu yapmak için
çok uğraşıyorum açıkçası. Hem oyunculuk yaparken
hem reji yaparken hem oyun yazarken bu anlamda
bakıyorum. Sanat kavramının sahip olduğu özellikler
bana ilham veriyor. Onları anahtar olarak kullanarak
kapıları açıp, düşüncemi zenginleştirip ondan sonra
yapacağım işi yapmaya çalışıyorum.
Sahne arkası ve sahne önü deneyimleriniz
arasında en çok hangisinden keyif Sanata Evet platformundan biraz bahseder
alıyorsunuz? misiniz?
Sahne önü ve arkası diye ayrım yapmıyorum, hep Her insan hayatta birtakım işler yapıyor. O işleri insan
sahnedeyiz zaten. İnsan bir şeyden nasıl keyif alır? yapıyorsa onun robottan farkı olması gerekir. Sanat
Mesela çok lezzetli bir reçel yerseniz keyif verir. Keyif işte bu farkı ortaya koyan bir faktör.
bence hazla birleşen bir şey olmalıdır ve birçok şeyin
birleşmesinden oluşur. Çok değişik bir ayva reçeli Robot düşünebiliyor belki ama hissedemiyor.
yedim keyif aldım. E peki bu reçel nasıl yapıldı, nasıl Bizim insan olarak hislerimiz de var. Hisler de
buraya geldi? Ben neden bundan keyif alıyorum? insan beyniyle çok ilişkili. Biz hisleri başka bir şey,
Şekeri çok mu, az mı, fazla mı, değil mi? Bütün bunları daha mistik bir kavram olarak kullanıyoruz belki
düşündüğümüz zaman benim sahne önü ya da sahne hayatımızda. Ama özellikle son yıllarda gelişim
arkası diye bir ayrım yapmam söz konusu değil.
gösteren beyin bilimi, sinir bilimi hislerin de beş duyu
organıyla beynin aldığı algıların tıpkı bir bilgisayar
Sahne arkası deyince zaten orada başka bir dünya
NYX
325